Habitare 2014
Olin ajatellut jättää tänä vuonna Habitare-messut väliin. Saimme kuitenkin kutsun messuille ja messureissulla saimme hoidettua muitakin asioita. Torstaina menin messuille kahden maissa, jolloin siellä oli rauhallista ja tilaa katsella ympärille. Aloitin messuni tutustumalla antiikkiin ja mikäs sen parempi aloitus. Ensimmäisenä vastaan tuli liuta kauniita Tanskalaisia valaisimia. Kaunis osasto sai hyvän aloituksen messuille. Täältä jatkoin kierrostani alakertaan jossa oli hyvin sekava liuta erilaisia myyjiä. Joukossa oli muutama kiva koju, mutta lähdin jatkamaan matkaa tyhjin käsin.
Isomman hallin aloitin valaisinosastolta joka oli järjestelty selkeästi ja tarjontaa oli paljon. Siihen päättyi tämän hallin selkeys. Hallin sekavuus sai pyörimään, ihmettelemään ja etsimään, muttei tarttumaan osastoihin. Halli oli paikoin täynnä esittelijöitä ja paikoin väljää. Keskihalli oli täytetty erilaisin ehkäpä mauttomin huonekaluliikkeiden osastoilla. Näillä oli kovasti tarjontaa ja mukaan mahtui myös design huonekaluista tehtyjä kopioita. Kuuluvatko nämä messuille? Miksi messuilla ei nosteta esille suunnittelijoita ja heidän tuotteita, kertoen tuotteiden valmistustavoista. Näin ihmiset myös ymmärtäisivät tuotteiden hinnat ja sen mistä hinta koostuu.
Haahuillessani silmiini osui myös kivoja osastoja joihin oli panostettu. Näistä mainitsemisen arvoisia oli Vepsäläinen, Terassi-lehti, Deko-lehti (ylin kuva), Decanter, Marimekko ja muutama muu. Itse olisin kaivannut enemmän tällaisia inspiroivia osastoja. Näitä ainakin itse tulen hakemaan messuilta ja ne ansaitsisivat paremman sijainnin. Puhun omasta puolestani, mutta itselleni jäi hyvin sekava olo messujen asettelusta ja mietin olisiko aika siirtyä entiseen käytäntöön. Aikaan jolloin messut järjestettiin joka toinen vuosi. Olisiko messuilla enemmän kävijöitä ja esittelijöillä enemmän intoa panostaa osastoihinsa. Messut on rahallisesti iso ponnistus myös yrityksille ja nykyisen taloustilanteen vuoksi moni punnitsee tarkkaan mihin haluaa sijoittaa. Messut on myös iso ponnistus esittelijöille fyysisesti. Eräällä osastolla käydessäni pyörin pitkän aikaa enkä herättänyt esittelijöiden kiinnostusta joten päätin tehdä itse aloitteen. Menin kyselemään asioista joita halusin tietää tuotteista. Kysymyksiin vastaaminen oli aika “laiskaa” joten päätin poistua osastolta ja etsiä vastaukset jostakin muualta. Tämän osaston esittelijät jäi mieleeni ja uskompa että kyseiset tuotteet tulen saamaan muualta kuin heidän kauttaan. Tämä on vain yksi esimerkki, mutta harmillista yritykselle ja messuviraille. Onneksi löytyi paljon iloisia esittelijöitä joiden kanssa oli kiva vaihtaa muutama sana.
Nykyään tuodaan entistä enemmän kotimaista tuotantoa esille. Poikkesin osastolle (Design from Finland) johon oli koottu yrityksiä jotka valmistaa tuotteensa suomessa. Osastolta erityisesti jäi mieleeni Timberwisen asiantunteva ja iloinen esittelijä. Tällaiset esittelijät ovat yrityksille helmiä ja uskompa, että tuovat myös lisää asiakkaita.
Messujen sulkeuduttua jäimme vielä messukeskukseen iltatilaisuuteen. Tilaisuudessa esiteltiin hiukan erilaista designia ja musiikista vastasi Kim Herold. Mikä parasta pääsimme keskustelemaan hiihtäjä Kerttu Niskasen kanssa. Hän on aito ja iloinen urheilija, jolla on pysynyt jalat maassa menestyksestä huolimatta. Tällaisia urheilijoita on ihana tavata ja saimme häneltä kotiin viemisiksi nimmarikortit lapsille. Kertun nimmarikortit taisi olla paras tuliainen lapsille.
0 Comments